Hvem er kunden?
Lægemiddelstyrelsens primære opgaver er at godkende og kontrollere lægemidler og lægevirksomheder, informere om bivirkninger ved medicin, beslutte hvilke lægemidler der skal have tilskud, føre tilsyn med medicinsk udstyr, udpege apotekere og meget andet. Alt i alt har styrelsen mange forskellige typer information, der skal kommunikeres til både fagfolk og almindelige borgere.
Lægemiddelstyrelsen blev oprettet i 2015. Styrelsens nyoprettede hjemmeside er et af dens primære kommunikationsmidler.
Udfordringen
Lægemiddelstyrelsen bad Loyalty House evaluere den nye hjemmeside og analysere brugernes oplevelse af og tilfredshed med hjemmesidens indhold, informationsarkitektur og funktionalitet mv. Styrelsen ønskede svar på, om hjemmesidens indhold og struktur var tilfredsstillende for alle de forskellige målgrupper, der benytter Lægemiddelstyrelsens informationer – eller om hjemmesiden kan opbygges, så at den i højere grad opfylder brugernes behov?
Analysen
For at afdække – og sammen med kunden beslutte – hvilke elementer, der skulle indgå i den kvantitative evaluering af hjemmesiden, gennemførte Loyalty House først et kvalitativt forstudie og afholdt kvalitative interviews med hjemmesidens forskellige brugertyper.
Herefter blev der udviklet et spørgeskema til en webundersøgelse, og respondenterne blev rekrutteret og udspurgt via en pop-up undersøgelse på www.laegemiddelstyrelsen.dk. Loyalty House udarbejdede på baggrund af svarene en analyse til kunden.
Udbyttet
Analysen fra Loyalty House identificerede nye mulige forbedringsområder i forhold til hjemmesidens opbygning, design og indhold på tværs af de forskellige brugertyper.